2011-11-09

Vem behöver telefonkatalogen när vi har Internet?

Telefonkatalogen har sedan länge spelat ut sin roll. Idag kontaktar man folk via Facebook elller LinkedIn och säkerställer att man har rätt telefonnummer den vägen. Att ringa företag via Gula Sidorna är inte aktuellt för mig. Jag söker på Google.

Eniro köpte Televerkets gamla telefonkatalogverksamhet och har nu sin sajt Eniro.se. Eniro sitter med svarte petter och försöker desperat att återuppfinna telefonkatalogen, eller snarare att hitta ett nytt användningsområde för den.

Eniro har tagit efter Hitta.se vad gäller portbilder och byggt upp en hel databas med Gatuvy-bilder, som irriterar många villaägare som upplever bilderna som påträngande. Dessutom har man satsat på omdömen.

Jag erkänner att jag är gammalmodig. Jag har inte förstått internet-företagandets framgångsknep: "tänk inte efter före, gör ingen behovs- och målgruppsanalys, det kan bli en succé i alla fall".

Nu behöver du inte kunna alfabetet för att söka i telefonkatalogen,
företagen kommen nämligen inte i alfabetisk ordning så du kommer
inte kunna hitta den du söker i alla fall.

För fem år sen lanserades omdömesmöjligheterna på Eniro, sedan 2009 har man delat upp informationen att varumärket Eniro står för den korrekta sakliga informationen och Rejta står för den kollektiva erfarenheten. Varumärket Eniro har tagit stryk.

Tittar man vilka omdömen som lämnas på Rejta.se så ser man att gissningsvig 90% av alla omdömen är 1:or eller 5:or. Det tyder på att det är så onaturligt och jobbigt att lämna omdömen att man bara gör det om man är väligt nöjd eller väldigt missnöjd. Det fenomenet i sig talar emot omdömen som något trovärdigt beslutsunderlag.

Vi publicerar att ditt företag suger, vill du sponsra oss med en annons?
Det som man också tappat bort på vägen är den grundläggande frågan: "Vad tjänar vi pengar på?". I Gula Sidorna tjänade man pengar på företagsannonserna. På Eniro.se är det likadant. Företag kan köpa annonsutrymme, mer detaljerad företagspresentation och position i sökresultatet. Om företag får dåliga omdömen publicerade så kommer de inte att vilja annonsera i anslutning till sina dåliga omdömen. Det här urholkar Eniros kundbas och försämrar deras ekonomi.

De köpta sökresultaten försämrar besökarnas möjligheter att söka. Söker jag på tandläkare på Lidingö så får jag Södertandläkarna överst. De är inte ens etablerade i kommunen jag ville söka i. Efter S kommer T, även i Eniros alfabetet, men efter T kommer F som i Folktandvården. För en konsument blir det helt ointressant och inte trovärdigt att ögna igenom en såpass riggad och köpt träfflista. Åter igen förlorar varumärkets trovärdighet.

Nu har jag varit så negativ och elak så jag måste bjussa Eniro på några bra saker. Öppettiderna är bra, erbjud sökning på verksamheter efter öppettider. Låt folk söka på scenarion som "restauranger nära mig som har öppet till klockan 20.00."
Lägg ner Rejta med så vidöppna kommentarer. Styr upp kommentarerna med frågeställningar i ett för verksamheten relevant frågeformulär. Ställ frågor där inget svarsalternativ är dåligt, som restauranger där det är "Lugnt" eller "Drag". Det lockar bara olika målgrupper. Barnvagnsvänligt?

Ska telefonkatalogen finnas på Internet så måste man ju rycka upp den ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar