2011-10-26

Världens information växer exponentiellt

Världens samlade kunskap år 1750 fördubblades fram till år 1900, dvs under 100 år.
Världens samlade kunskap fördubblades åter igen 1950, bara 50 år senare. 1960 hade den fördubblats igen på bara 10 år. Vi fattar galoppen, det pågår en accelerernde ökning av kunskap och information i världen. Mellan åren 2007 och 2010 fördubblades mängden på bara 3 år.

Hur länge kan ökningen pågå?
Nicklas Lundblad, från Google, föreslog svaret; till år 2020.
Enligt Googles analyser kommer infomationstillväxttakten att nå sin kulmen år 2020 med en fördubblingstakt på 72 dagar.
Skulle världens information fördubblas var 72:a dag hela år 2020 så skulle informationmängden hinna fördubblas 5 gånger under det kalenderåret. Det innebär att den sista december finns det 32 gånger (25=32) så mycket information som första januari.

Informationsmängden fördubblas fem gånger under ett kalenderår.
Informationstillväxt under kalenderåret 2020?

Idag är det nästan lite svårt att relatera till den takten. Tänk bara på att det kommer att laddas upp mer innehåll till YouTube den nästkommande månaden än vad Sveriges samtliga TV-kanaler har sänt från start fram till idag.

Privat
Det här fenomenet kan man lätt vifta bort och tänka att det ju är så mycket strunt som laddas upp på YouTube eller publiceras på annat sätt på nätet. Det är ett typisk Internet-fenomen.
Fast det är inte riktigt sant.
Det ser faktiskt likadant ut i våra inkorgar. Vi får fler och fler mail, som vi inte hinner sortera utan tänker att vi kan sortera dem sen, en annan dag. Likadant är det med alla digitala fotografier vi tar. Det finns 3 fotografier på mig under mina första tre levnadsår. På min son finns det 3000.
Min första språkresa till England fotograferade jag två 36-rullar under två veckor. Nu kan jag ta 500 kort under en utlandssemester. Jag kan ta fler kort under en timmes dykning än jag gjorde under två veckor på min språkresa till England.
Vad är det konstiga i den beskrivningen? Alla har digitalkameror.
Det anmärkningsvärda är att ingen kommer någonsin vilja återuppleva min semesterresa genom att titta på alla 500 bilder, inte ens jag själv. Bilderna måste gallras och sorteras, men det tänker man lätt att man gör en annan dag. Och mängden osorterade bilder bara växer. Precis som mängden osorterade mail.

På jobbet
Även på jobbet råkar vi ut för samma fenomen. Vi skapar en massa information som vi sparar på och tänker att vi säkert får användning för det vid ett senare tillfälle. Kollegor, kunder och leverantörer bidrar till informationshögen som vi hamstrar. Först vågar vi inte gallra, men sen blir gallringsprojektet så stort att vi aldrig riktigt anser oss ha tid med det och plötsligt känner vi oss begravda i informationsberget. Vi når en punkt där vi inte längre orkar leta i all hamstrad information utan väljer att återskapa dokument och skrivningar istället för att hitta sådant som vi ändå tycker att någon kollega borde ha skrivit före mig. Vi vet att det tar längre tid att hitta än att återskapa.

Den här situationen sitter de flesta organisatione i idag. Min enda morot är att det faktiskt blir jobbigare att ta sig an problemet för varje dag som går.

Hur hamnade vi här?
En delförklaring är informationshanteringen under förra seklet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar