2011-11-24

Är jag nazist om en vän till mig på Facebook är nazist?

Idag skrev Svenska Dagbladet och många andra tidningar om IKEA-chefen som fått sparken då han varit vän med nazister på Facebook och även uttalat nazistiska sympatier via Facebook.
Jag ifrågasätter inte IKEAs agerande, men blir i alla fall nyfiken på vad som krävs för en "Guild by association" via Facebook.

Iranska motståndsmän kartläggs via Facebook. Många torteras för att lämna ut sin Facebook-inloggning.

Ander Behring Breiviks Facebook-vänner granskades av säkerhetspolis. Jag undrar hur mycket ansvar jag måste ta för mina vänner på Facebook. I ärlighetens namn kan jag inte garantera att ingen av mina Facebook-vänner är nazister, kriminella eller terrorister. Hur farligt är det att ha dem som vänner? Borde jag ta bort dem från min vänlista? Associations-aspekten tycker jag är farligast med övervakningssamhället.

Om jag går ut och äter på samma restaurang och samtidigt som en terrorist och vi båda betalar med kreditkort, blir jag inringad via kreditkortsnumret som misstänkt samarbetspartner till terroristen? Det kanske är säkrast att inte äta ute.

Hur ska man bete sig?
IKEA-chefens uttalanden kan man tycka var korkade. Man måste anpassa sitt agerande efter mediet. Det är en sak att svara i telefon naken när man hoppat ut ur duschen hemma, men man kanske inte väljer att delta i en video-konferens hemifrån om man är naken.
Många kan tänka sig att dra ett nedlåtande skämt om kvinnor, invandrare eller handikappade om ingen finns representerad i rummet, men man kanske avstår från samma skämt om det finns någon som kan ta illa upp i rummet eller om kommunikationen sker öppet via Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar