2011-12-08

Den sociala webben är död - leve den sociala webben

Den sociala webbens storhetstid är ännu inte riktigt över, men toppen har passerat eller passerar inom en nära framtid. Det sociala för det socialas skull är inte lika lockande, speciellt när sociala medier är fulla med marknadsförare som inte vill lära känna oss utan bara tuta i oss deras budskap.

Den sociala kraften på Internet har fantastiskt potential. Wikipedia är ett bra exempel på hur människor med gemensamt kunnande kan konkurrera ut alla världens lexikon. De kan gemensamt bidra till ett lexikon som är bättre än något som nägonsin kan framställas av en leverantör för pengar.

Kraften genom samskapande kan användas till stordåd för mänskligheten. Det svåra kan vara att se potentialen.

Luis von Ahn ger oss ett par bra exempel på Ted

Jag misstänker spontant att ju större projektet är, och ju mer nobelt resultat projektet målar upp, desto fler mantimmar lyckas projektet engagera.
Konststycket är att det måste finnas en vinst för den enskilda och en vinst med helheten. Detta i kombination med "gamification" är ett fenomen som jag tror att vi kan räkna med i framtiden.
Snart blir krävs det inte bara närvaro i Forsquare för att bli "mayor" utan även att man anger priset på kaffe på det aktuella fiket, temperaturen på orten eller ifall bussen man sitter på håller tidtabellen. Med andra ord kan incheckningsmöjligheterna nyttjas till att bygga olika "communities" som kartlägger pris- och servicenivåer inom olika områden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar