2011-11-07

IT-samhället glömmer aldrig

När man gör en affär på auktionssajten Tradera så får båda parter ge varandra ett positivt eller negativt omdöme för att markera hur affären gick. Om pengar och varor verkligen kom fram. Denna kommentar verkar aldrig gallras bort. Tradera har historiskt haft väldigt mycket problem med bedragare och det här är väl ett sätt att samla in och publicera information om alla köpare och säljare. Det är dessutom inte olagligt. Enligt personuppgiftslagen får man samla in "den information som är nödvändig" för att kunna bedriva en verksamhet. Tradera tolkar gissningsvis detta som nödvändigt, och de har samlat in allas godkännande i form av en kryssruta där man godkänner Traderas villkor.


Jag har tagit en skärmbild av en persons historik där omdömen från 2003 visas. En person som dömts för bedrägligt beteende, häleri eller liknande ringa brott till böter år 2003 har fått domen borttagen (gallrad) ur belastningsregistret. En person som inte kunde betala för de varor han köpte år 2003 och fick lönen utmätt av kronofogden fick sin anmärkning borttagen (gallrad) rimligtvis år 2007. Men folk som gör misstag/begår fel via Tradera är dömda att stämplas som dåliga människor för evigt.

I Sverige glömmer vi brott efter fem år, efter 10 år om straffet varit fängelse. Vi glömmer betalningsoförmåga och betalningsovilja tre år efter utmätning. Hos privata företag lämnar vi inte bara medgivande att samla in information, vi låter dem även ha kvar informationen för evigt.

Hur ser det ut hos ICA?
ICA använder mina inköp för att marknadsföra vissa produkter mot mig. Hur gammal information baserar de marknadsföringen på? Rimligtvis borde de inte lagra information om mig som är äldre än två år. Så länge jag har ett ICA-kort så är jag deras kund och har själv valt att vara med i lojalitetsprogrammet. Inga lagar hindrar dem egentligen att kartlägga vilka butiker jag handlar på och vilka saker jag köper.

Facebook
Rollen som den onda brukar nuförtiden falla på Facebook. De är hemliga med vad de gör av all sin information. Om jag har angett "in a relationship with" med fem olika personer under de senaste fem åren, finns den informationen kvar, eller har de gallrat bort det?

Free Software Foundation förklarar sitt ogillare kring att Facebook spårar folks rörelse mellan  webbplatser och "åsiktsregistrerar" vad de gillar.

Folk behöver inte ha begått brott för att vilja "lägga saker bakom sig". Och det har man laglig tätt till i Sverige, fast vissa företag inte respekterar den rätten.
Lagstiftningen fokuserar fäldigt mycket på vad som får samlas in. Där är vi inte så känsliga, vi delar gärna med oss av våra liv, som vi har det just nu. Frågan är hur mycket av vår historik vi vill dela med oss av? Det vi delat ut idag är ju historia imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar