2011-10-24

Intranät 2011


Top-down kommunikation
Många pratar fortfarande om Intranät 2.0. Jag trodde att det var 2008. Andra pratar om att ha Intranätet på Internet. Intranät på Facebook var det senaste jag hörde.

Vad är ett intranät?
Man kan aldrig komma ifrån att ett intranät är ett verktyg för att kommunicera uppifrån och ner inom den interna organisationen. Alla visionära webbstrateger och sociala medier-konsulter får IG i allt vad företagsledning och organisationsstyrning heter. Oavsett om man detaljstyr med järnhand som Henry Ford gjorde för 100 år sedan eller om man tillämtar ett mer tidsenligt "fritt", men värderingsstyrt ledarskap, så måste antingen order, värderingar, identitet, mål, riktlinjer, metoder, policyn eller andra rättesnören och avgränsningar kommuniceras för att hålla ihop organisationen. Den enskilt viktigaste komponenten i ett intranät  är den centrala sammanhållande kommunikationen.

Komponenter som tillkommer utöver detta är:
  • Samarbetsfunktion, typ projektplatsen
  • Profilsidor och chat skapar ett aktivt kunskapsutbyte
  • Statusrader, like-funktioner och bild-blogg ger ett mer perifert kunskapsutbyte
  • Statusrader, kommentarer, leder till en fri kreativ debatt som ger verksamhetsutveckling
  • Wikis och bloggar för att bygga intellektuellt kapital
  • Dokumenthantering för "bra att ha"-dokument, exempelvis gamla offertsvar, gamla presentationer, är också  intellektuellt kapital
Det är lätt att titulera sig social media-expert och glömma att ett företag även måste hållas ihop. Eller ska den delen fortfarande ske via månadsmail från VD? Det vore väl lite 1990-tal över det.

Intranät på Internet låter ju praktiskt
Det låter väldigt smart att ha intranätet på Internet. Alla trender pekar på det. Bland annat att folk väljer att jobba hemifrån i allt större utstreckning. (Se inlägget Arbetsmiljön ställer krav på mobilitet.)
Att ha intranätet nåbart via internet med inloggning är en själklarhet idag, men att bygga det utanför organisationens behörighetskontroll gör att man plötsligt kan få tillgång till organisationens intellektuella kapital samtidigt som man kan vara anställd på ett konkurrerande bolag.

Inför lanseringen av ett nytt intranät behöver man både göra en avvägning mellan top-down informationen och peer-to-peer informationen. Dessutom behöver man göra en avvägning vad gäller öppenhet och insyn kontra fri intern debatt.

Idag tror jag att många värderar en fri intern debatt högre än fri insyn i intranätet för utomstående. Ges inte utrymmer för en fri debatt på intranätet så kommer den att bubla upp på Internet, och det vill man motverka till varje pris för att trygga organisationens varumärke och trovärdighet.

Exempellistan på missnöjesbloggar kan göras lång.

http://fk-attraktiv.blogspot.com/
http://totalstyrelsen.blogspot.com/
http://minimsft.blogspot.com/
Dessa är tre exempel, två svenska myndigheter och ett privat internationellt bolag med säte i USA.
Det finns myndigheter i Sverige som betraktar sitt intranät som en upprättad och därför allmän handling. Dvs att intranätet lyder under offentlighetsprincipen. De har svårt för att släppa fram en intern debatt. När frustrationen är tillräckligt stor bubblar den upp på internet.

Är intranät en allmän handling?
Finns det någon företagsledare som vill öppna upp företagets intranät för utomstående?
Finns del reglerat i arbetsmiljölagen att anställda har rätten till det fria ordet på intranätet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar